Loano: Tovo San Giacomo

01:48h

Duration
Brief description
Een grotendeels beschaduwde wandeling tussen Tovo San Giacomo en Bardino Vecchio doorheen olijfboomgaarden.
Onderweg mooie vergezichten op o.a. Gorra en Bardino Nuovo.
Difficulty

Oct
Nov
Dec
Description
Een lusvormige wandeling tussen Tovo San Giacomo en Bardino Vecchio.
De route loopt doorheen rustig gelegen olijfboomgaarden en een bosrijke vallei.
Onderweg geniet je van mooie vergezichten.
Directions
Neem in de Via Vassella, ter hoogte van een stopbord, de Via Poggio. Ga rechts onder de doorgang en sla onmiddellijk linksaf.
Je verlaat het dorp en klimt langsheen een kleine aanplanting van druivelaars tot boven op een asfaltweg.

Boven aan de kruising van een viertal wegen neem je de weg links omhoog. Aan een muurtje met witte paaltjes sla je linksaf en volg je het bordje 'Val Maremola Trail'. Aan een splitsing met een klein grotje ga je rechts (trail volgen). Neem voor het huis het smal paadje links.
Het pad gaat over in een bredere weg.

Neem iets verderop het paadje rechts net voorbij een olijfboomgaard (trail volgen). Je passeert een kleine ruïne. Langsheen het pad staan oranje markeringen. Het pad loopt steil naar beneden - voorzichtig hier - en eindigt op een betonbaan die langsheen het kerkhof van Bardina Vecchio loopt.

Ga op de grote baan even naar rechts en neem aan het kerkje de weg rechts (Via Folchi).
(Mogelijks kan je langs het kerkhof doorsteken - als de poort niet is gesloten - zodat je het gevaarlijker stukje grote baan vermijdt. De Via Folchi ligt net achter het kerkje.)

In de Via Folchi neem je in de scherpe bocht - naast een huis -de brede zandweg rechts. Aan de splitsing iets verderop houd je links aan (trail).
Mogelijks is de weg - tijdelijk - afgesloten. Je doorkruist immers een olijfboomgaard.
Vervolg echter je weg tot een trail.

Blijf de 'Val Maremola Trail' verder volgen via een smal paadje dat naar beneden leidt tot een brede weg.
Ga hier naar rechts. Je volgt een vlakke weg.

Net voor een slagboom neem je het paadje rechts omhoog.
Je volgt hier dus niet meer de eerdere trail. Het paadje loopt langsheen een verlaten huis en klimt tot een breder pad. Ga rechts. Je passeert enkele paardenstallen en komt bij een kruising van 4 wegen die je eerder passeerde.

Steek over en neem de asfaltweg waarlangs je eerder omhoog kwam. In een flauwe bocht naar rechts neem je het smalle paadje links naar beneden (langsheen een olijfboomgaard en de aanplanting van druivelaars). Je komt uit in het dorp. Ga rechts. De parkeerplaats is vlakbij.