Loano: Borghetto Santo Spirito - Monte Piccaro

Landscape
Experience
Starting point

De (gratis) parking aan het rond punt in de Via Michelangelo (ter hoogte van huisnummer 8) in Borghetto Santo Spirito.

Route

Oct
Nov
Dec
Description

Een wandeling naar de top van de Monte Piccaro, langsheen het torentje van Castello Borelli. Boven wacht een prachtig panorama van 360°.

De ideale trip aan het begin of einde van een Intersoc-vakantieperiode.

Directions
Ga vanaf de parking naar links en neem iets verderop in de straat de trap. Bovenaan linksaf en aan de cactusplant het brede pad omhoog nemen. Op de kruising het smalle paadje omhoog volgen (gele markering).

Op een breed pad met steentjes: linksaf
Je komt voorbij een oud stuwmeertje. Via een paadje kan je even een kijkje nemen.
Er zijn waterschildpadden te zien.

Ga terug tot op de brede weg en neem aan de overkant het pad recht omhoog. Aan een nieuwe splitsing ga je links op het breder pad.
Hier kan je bij slecht weer (hevige wind of regen) rechts naar beneden volgen om terug te keren (vanaf *).

Het pad zigzagt geleidelijk omhoog.
Je hebt nu een zicht op de toren van het Castello Borelli en de tent waaronder restauratiewerken plaatsvinden. Net voor de top kan je rechts tot bij een mooi kapelletje ter ere van O.L.V. waar een prachtig panorama (360°) wacht. Bekijk ook eens hoe het kapelletje is belegd met steentjes en scherven van servies.

100m verderop, aan de zendmast sta je op de top van de Monte Piccaro (280m).
Je staat 250m hoger dan de parking Ook hier heb je een prachtig zicht: Borghetto SS, Loano, Pietra Ligure, Borgio Verezzi, de kaap van Noli tot zelfs Genua en het gebied van Cinque Terre bij helder weer (oostelijk), Toirano, Boissano en o.a. de Monte Carmo (noordelijk) en Ceriale en Albenga met voor de kust het eilandje Gallinara (westelijk).

Daal terug af tot in de bocht net voor het kapelletje en neem het paadje links tussen de struikjes.
Je volgt de markering met een rood vierkantje.
De autostrade loopt hier door de tunnel diep onder jou.

Op een breder pad sla je linksaf. Je gaat in de richting van een groene elektriciteitspaal. Na ongeveer 100m sla je linksaf (aan een greppel rechts met daarin een plaatje 'Sentiero Liguria')
Het is één van de verschillende paadjes naar beneden die door erosie zijn uitgegraven*.
Het is het paadje waarlangs we naar boven kwamen bij het begin van de wandeling.
Neem geen zijweggetjes en volg het meest logische pad. Neem beneden het stukje asfaltweg tot aan het hek met de trap. Je bent opnieuw aan de parking.